fbpx
Instrumentit matkustamaan ihmisten sijaan | Suomen Välinehuolto
17260
post-template-default,single,single-post,postid-17260,single-format-standard,bridge-core-1.0.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-25.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Laitetaan instrumentit matkustamaan ihmisten sijaan

Välinehuoltaja työssään Suomen Välinehuollossa

Laitetaan instrumentit matkustamaan ihmisten sijaan

Tänä päivänä on hankala välttyä uutisilta siitä, miten hyvinvointialueet ovat paineissa leikata kustannuksia. Samalla potilasjonot kasvavat, työntekijöiden työtaakka muuttuu yhä raskaammaksi, ja usein pakon edessä tehdyt ratkaisut tarkoittavat sitä, että potilaat joutuvat matkustamaan entistä kauemmas saadakseen hoitoa – omalla kustannuksellaan.

Mutta entä, jos laittaisimme nyt ainakin instrumentit matkustamaan ihmisten sijaan?

Välinehuollon ulkoistus hyödyttää ihmisiä hyvinvointialueilla

Olemme kertoneet ennenkin siitä, miten välinehuollon ulkoistamisellla voidaan saada aikaan satojen tuhansien tai jopa miljoonien eurojen säästöjä riippuen terveydenhuollon yksikön koosta.

Rahalliset säästöt ovat kuitenkin vain yksi puoli hyödyistä, joita välinehuollon ulkoistamisella voidaan saavuttaa. Välinehuollon ulkoistamisen tuomat säästöt sekä muut seuraukset nimittäin hyödyttävät hyvinvointialueen ihmisiä – niin työntekijöitä kuin asiakkaita – hyvin monella tavalla. Niistä kerromme tässä artikkelissa.

Hoitoon hakeutumisen tulisi olla helppoa

Hyvinvointialueiden säästöpaineissa on väläytelty pienempien toimipisteiden sulkemista. Käytännön vaikutus tällä on se, että pienellä paikkakunnalla hoitoa saadakseen on matkustettava entistä kauemmas – mihin kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta.

Kun hoitoon pääsy mutkistuu, yksilön kynnys hakeutua hoitoon usein kasvaa. Ja kun hoitoon viimein mennään, on vaiva jo pidemmällä ja terveydenhuollon on käytettävä entistä enemmän resursseja sen hoitoon. Tällöin päädytään pitkällä tähtäimellä kasvattamaan kuluja, kaiken lisäksi ihmisten hyvinvoinnin kustannuksella.

Tällainen kierre voi pian olla todellisuutta monilla hyvinvointialueilla.

Ehkäise kierre liikuttamalla potilaiden sijaan instrumentteja

Mitä vaihtoehtoja siis on sille, että kymmenittäin ja sadoittain potilaita joutuu hakeutumaan ja matkustamaan kauemmas terveydenhoitoa saadakseen, ja ehkä lykkäävät hoitoon hakeutumista liian pitkään?

Jos potilaiden liikuttamisen sijaan ulkoistetaan välinehuolto, voisimme yhdellä kuljetuksella noutaa instrumentit steriloitavaksi Suomen Välinehuollon tiloihin, ja toimittaa ne puhtaina takaisin. Tällöin ihmiset saavat pitää lähiterveysasemansa, ja vain instrumentit matkustavat.

Työn mielekkyys auttaa pitämään hyvät työntekijät

Toinen puoli hyvinvointialueen ihmisjoukossa ovat asiakkaat – toinen tietysti työntekijät, eli terveydenhuollon ammattilaiset. Hyvinvointialueiden työtaakan kasvaessa pelätään, että työntekijät lähtevät ja että säästötoimet pakottavat työpaikkojen leikkaamiseen.

On totta, että työntekijät tekevät usein töitä paineen alaisena. Heidän työnkuvaansa kuuluu nimittäin paljon muutakin kuin ne tehtävät, mihin he ovat kouluttautuneet. Tästä välinehuolto on yksi hyvä esimerkki. Laitoshoitajat eivät ole normaalisti koulutettuja välinehuoltoon, ja tällöin välinehuollon tekeminen osana työpäivää voi aiheuttaa epävarmuutta ja stressiä.

Ulkoistamalla välinehuolto kaikkien tarpeet kohtaavat paremmin

Välinehuolto on suuri vastuu potilasturvallisuudesta, eikä sitä hoideta kiireessä vasemmalla kädellä. Suomen Välinehuollossa kukaan ei tee välinehuoltoa muun työn ohessa tai riittämättömillä tiedoilla ja taidoilla, vaan työntekijämme ovat valinneet juuri tämän alan ammatikseen ja kokevat ammattiylpeyttä osaamisestaan. He ovat poikkeuksetta alansa parhaimmistoa – ja tärkeä linkki potilasturvallisuuden ketjussa.

Ulkoistamalla välinehuolto kaikkien tarpeet kohtaavat paremmin:

  • Kun koulutetut välinehuoltajat pitävät huolta instrumenttien puhtaudesta, vapautuu terveydenhuollon ammattihenkilöille aikaa potilastyöhön, joka on motivoivampaa heille.
  • Hoitajat on helpompi pitää, kun he saavat tehdä työnkuvan mukaisia asioita, ja omaa ammattiaan ja koulutustaan vastaavaa työtä.
  • Kun ehditään ottaa useampia potilaita vastaan päivän aikana, se lyhentää potilasjonoja, mikä on luonnollisesti myös terveydenhuollon asiakkaiden etu.

*********************************
Haluatko varata juttutuokion ja keskustella ulkoistamisen mahdollisuuksista yksikössänne? Ota yhteyttä ja varaa tapaaminen toimitusjohtaja Taru Mattilan kanssa!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.